Recensie FF+Rew 60:00

Choreografie voor een parcours in omgekeerde volgorde

FF+Rew 60:00 van de Belgische choreografe Ann Van Den Broek draagt een technische titel – gelinkt aan analoog luisteren – die aanslaat. De uitgepuurde letterwoorden voor Forward en Rewind, versnelling en vertraging van een magneetband of een CD.

Daar zit ook precies de dualiteit van deze dansvoorstelling: de choreografie verhoogt in toerental en getuigt van een enorme technische complexiteit. Ze begint vanuit een splinter, een scherf die in het rond vliegt en die een reeks bewegingen uitlokt die gaandeweg worden uitgestrekt, gefragmenteerd in een continue, gejaagde vervorming. De jonge Antwerpse choreografe stelt de verhouding tussen muziek en dans opnieuw in vraag in een omgekeerd parcours: de muziek van Arne Van Dongen kruist de bewegingen van de 5 danseressen. Frauke Mariën, Lie Antonissen, Estelle Delcambre, Judith Ruiz en Dafne Maes hebben deze hybride vorm subliem belichaamd zonder in clichés of herkenbare codes te vervallen. Een hedendaagse ervaring waar de dans een bekende houding zou aannemen, maar waar toch niet dezelfde taal wordt gesproken. De danseressen, echte atletes in de uitvoering, lijken geïnspireerd door de complexiteit van de mens, en ook door zijn/haar gebreken en vluchtige rustmomenten.

Deze voorstelling werd warm onthaald op het vorige festival Les Brigittines in Brussel, in het Centrum voor hedendaagse Bewegings- en Stemkunst. De semi-industriële staccato’s van de contrabas en het precisiewerk van de danseressen hebben, ondanks de grote hitte in de zaal, menig toeschouwer uit het lood geslagen. Tegelijkertijd werd ook ruimte gelaten voor een zeer gevoelige interpretatie. Een meer dan veelbelovende voorstelling.

La Tribune Le Progrés, 11 juli 2006

Recensie FF+Rew 60:00