FF+Rew (2002)

een productie van Dansgroep Krisztina de Châtel (NL)

FF+Rew is een choreografie gemaakt in opdracht van Dansgroep Krisztina de Châtel voor vijf danseressen.

Vertrekpunt van FF+Rew is een emotionele of fysische klap, een moment van verbijstering, waaruit een opeenvolging en combinatie van bewegingen ontstaat, eindigend in een val. Een neerwaartse bewegingslijn, uitgetrokken en gefragmenteerd. De bewegingstaal vindt haar oorsprong in een gesprek met al zijn spontane lichaamstaal: het wegdraaien van iets, het terugkomen op iets, het ontwijken van…
Het vertrekpunt wordt op het einde geplaatst en de chronologie wordt omgedraaid. De gecomponeerde muziek gaat forward naar een crescendo. De choreografische lijn gaat rewind naar een decrescendo, het moment voor de klap.

De som van FF en REW, twee tegengestelde acties die elkaar opheffen, leidt tot een ‘blokkage’: niets, tijdloosheid en stilte.

Voor FF+Rew maakte Arne Van Dongen een compositie voor contrabas. Van Dongen bouwde zijn muziek op door korte frasen in loops over elkaar heen te plaatsen.

FF+Rew werd geselecteerd voor de Nederlandse Dansdagen 2003 als één van de belangwekkendste producties van het seizoen 2002/2003.

choreografie Ann Van den Broek
originele cast Eva Maria Christ, Julia Eisele, Cecilia Moisio, Keyna Nara, Swantje Schäuble
muziek Arne Van Dongen
lichtontwerp Bernie van Velzen
styling kleding Emmy Schouten, Ann Van den Broek
repetitor Sjoukje Osinga
première 24 oktober 2002 Theater Bellevue, Amsterdam (NL)

FF+Rew is een productie van Dansgroep Krisztina de Châtel (NL) en maakte onderdeel uit van het programma Tri_versie.

“Ongelofelijk hoe dit stuk langzaam bezit van je neemt.”

– Rotterdams Dagblad (NL)

“Wat de val precies veroorzaakt, ouderdom, verloren liefde of zelfs verkrachting, het doet er niet toe. Uitputting, verwarring, onrust, boosheid: die gevoelens sijpelen door, strak en onderkoeld. En dat is sterk genoeg.”

– de Volkskrant (NL)

“FF+Rew laat geen twijfel bestaan over het choreografisch talent van Ann Van den Broek. Haar voorstelling verraadt een eigenzinnige en verrassende invalshoek en een verfrissende stijl. Haar bewegingstaal is heftig en explosief.”

– Jury Nederlandse Dansdagen (NL)

“Op het laatst staan de vrouwen met hun gezicht naar het publiek. Een enkel hoofdknikje of het heffen van een hand leiden de genadeloze klap naar het niets in. Die dan ook onafwendbaar de toeschouwers recht in gezicht en hart treft.”

– Brabants Dagblad (NL)
FF+Rew (2002)